Головна » Файли » Розробки уроків

Літературні казки про тварин. І. Франко «Лисичка і Журавель»
2018-03-25, 6:26 PM

МЕТА :  дати дітям поняття «авторських» ( літературних ) казок, вчити їх аналізувати зміст твору, давати характеристику героям, розвивати техніку читання дітей, виховувати вміння працювати в колективі та самостійно                                   

ОБЛАДНАННЯ: книга І.Франка «Лисичка і Журавель», ілюстрації Лисички, Журавля, грамзапис казки « Лисичка і Журавель», картки з прислів`ями, план уроку.

Хід  уроку

1.Орг. момент: ( 3 хвилини ).

Продзвенів уже  дзвінок – починаємо урок .

У  нас на уроці  багато гостей – вчителів. Поверніться до них , привітайте і до мене голівки повертайте. 

Добрий день, хлоп`я та!  

Добрий день, дівчата !

Спочатку сідають дівчата – краса нашого класу, а потім його сила і мужність – хлопчики.

Тема сьогоднішнього уроку читання : Яке частування , таке і дякування.

А працювати ми будемо за таким планом:

1. Вправа «Очікування»

2. Мовна розминка.

3. Перевірка домашнього завдання.

4. Знайомство з авторськими ( літературними) казками.

5. В гостях у Лисички та Журавля.

6. Підсумок уроку: гра «Сніжний ком»

7. Домашнє завдання.

- Я дуже рада працювати вами. Хоча на вулиці і зима ,але мене будуть зігрівати на

 уроці ваші теплі усмішки і гарячі добрі серця. В кожного із вас на парті лежить сердечко. Погляньте на нього – і воно вам підкаже , що ви «очікуєте» від сьогоднішнього уроку. На протязі всього  уроку ми будемо складати серце нашого класу. Слід починати із слів «Я очікую».( Діти виходять до дошки і приліплюють свої серця).Подивиться , які гарні серця будуть працювати з нами на уроці .

    А я очікую, що ви правильно, точно і красиво будете висловлювати свої  думки, фантазувати, уявляти, гарно читати і давати відповіді на запитання.

2. Актуалізація знань і умінь.       ( 7 хвилин )                                                                   

а ) Чистомовка:  Ой, мине вже зима - МА-МА-МА.

                       Повіває вітерець - ЕЦЬ-ЕЦЬ-ЕЦЬ.

                       Тане останній сніжок-ОК-ОК-ОК.

                       Веселіше синичка співа -ВА-ВА-ВА.

                       Діти раді весні –НІ-НІ-НІ.

б ) Перевірка домашнього завдання:

Яке домашнє завдання готували?

- Читали оповідання А.Коцюбинського «Артист».

Хто головні герої оповідання?   ( Максим і бабуся )     

 Знайдіть і прочитайте спонукальні речення. Хто їх говорить ?  ( Бабуся ) . 

в ) Читання оповідання за особами .

У ролі автора : - Кордик Анастасія

У ролі бабусі  - Єсіна  Маргарита

У ролі Максима - Пєтухов Данило

- Молодці! Приліпіть свої серця до серця класу за свої відповіді , а оцінку ви

отримуєте в кінці уроку.

Які висновки ви  можете зробити з цієї історії?

 Максим був ледачий , він не допомагав бабусі  .

Фіз. хвилинка«Сніжинка»10 хвилин .

- Добре! Ой, ловіть сніжинку. Опускайте її разом з рукою , подуйте легенько на неї, підкиньте іще раз,притягніть її до себе, подуйте сильніше , щоб вона долетіла до нашого серця. Ох, вона розтанула від вашого теплого серця класу.

3. Нова тема.  ( 12 хвилин )

( Звучить мелодія « В гостях у казки» )

Ідіть завжди до школи

Веселі , не сумні ,

Шукайте дива , радості.

У казочці моїй …

А з чим асоціірується слово казка?                                                          

- Так! До нас у клас завітала казка.

(На дошці надпис –КАЗКА -)

Коли можна почути казку ?

Хто нам її розказував ?

(Дитинство, бабуся , школа , чарівність , доброта , народна)

Любі  діти ! А чи знаєте ви казки ?

От зараз і перевіримо :

1 . Сидів він на віконечку ,

      Як маленьке сонечко .

      Від діда з бабусею утік ,

      Побіг у ліс і раптом зник .  ( Колобок )

2 . Знесла яєчко золоте ,

     Зраділи дуже дід і баба .

     Ви , діти , знаєте її -

     Та це ж ( Курочка Ряба ).

3 . Із якої казки я ,

     Бичок – третячок ?

     Із соломи дід зробив ,

     Бік смолою засмолив .      ( Солом `яний  бичок )

- Молодці ,діти ! Я бачу ви знаєте ці казочки .А звідки вони взялися ?

- Ми не знаємо автора .

У цих казках не має одного автора .Адже йшли вони до нас із давніх – давен, переказувалися від одного покоління до іншого .І тому вони мають одну назву –

народні . (прикріпляють назву на дошку )

- А сьогодні ми з вами почнемо знайомство з казками , в яких автор відомий . Ці казки називаються літературними або авторськими .( Прикріпляю назву на дошку )

- Давайте повторимо і запам .` ятаємо ці назви )

Казка, з якою ми познайомимось, заховалася ось в цих словах :

( На дошці , там де тема уроку , надпис : сичЛика та раЖувель )

- Прочитайте ці слова : Лисичка  і   Журавель .

( Вивішуються малюнки лисички , журавля )

 

Казку «Лисиця і Журавель» написав відомий український письменник Іван Франко.

Ось  його портрет  (Портрет І . Франка)

Послухайте і подивіться цю казку. ( Грамзапис казки )—Настільний  театр.

Хто головні герої цієї казки ?—Лисиця і Журавель

 Так, ця казка про тварин .

Які дії відбуваються в цієї казці ? ( Лисиця ходила до Журавля у гості ,а Журавель до неї ) .

4. Словникова робота : пояснювання слів , читання хором, «ланцюжком» 

У тексті зустрічаються важкі слова , які ми прочитаємо разом : (обратна сторона дошки)

Вгощу                              Гостину                                   Зазирати              Погордувати

Навстоячки                      Розгнівалася                           Запросини            Випорожнити

5 .  Читання казки «ланцюжком»  ( 3 хвилини )    

Читаючи казку , подумайте , на скільки частин можна поділити  її. 

Про що говориться у першій частині , у другій .

- Подумайте: якби у вас була чарівна паличка , як би ви допомогли порозумітися казковим героям ?

(Відповіді дітей )

6 .Вибіркове читання .( 5 хвилин )

- Прочитайте у казці місця , де Лисичка і Журавель запрошують одне одного до себе

на гостину .

- Прочитайте ,яке було частування у Лисички .

- Прочитайте , як пригощав Журавель . Прочитайте головну думку цієї казки ?

  Фіз .хвилинка  20 хвилини  .

7 . Театралізація казки «Лисичка і Журавель » ( 5 хвилин )

а ) З ` ясування значення слова «театр»

- А чи доводилося вам бувати у театрі ?

- Театр - це установа , що здійснює сценічні вистави  певним колективом артистів,

а також приміщення , де відбуваються вистави .

б ) Читання казки за особами .

( звучать фанфари ) Ми - у театрі.   Ми не раз з вами    ходили на театралізовані вистави . Давайте повторимо правила поведінки у театрі .  Веди себе тихо , не кричи ,не кидай сміття , не заважай товаришу  дивитися виставу .

І тому зараз пропоную чарівну казку , де ви зустрінетесь з нашими акторами . 

Дійство –починається . ( Читання казки за особами )                            

Автор -   вчитель                                                                                                                                   Журавель  Недовіз Максим  

Лисичка   Львова Аліна

Так якою була Лисиця ? А Журавель ? --- Виберіть , які слова підходять до їх характеристик .   

( УЛЕСЛИВА ,ДОВГОНОСИЙ , ХИТРА ,ПУХНАСТА ,СІРИЙ ,РУДА ,НЕЩИРА , ДОБРИЙ ,ВИНАХІДЛИВА ,ДОВІРЛИВИЙ ,ЩИРИЙ ,ВВІЧЛИВИЙ ).                         

в) Чистомовка :

Ця-ця-ця-жила собі лисиця .

Лем –лем –лем –зустрілася з журавлем .

Ни –ни –ни –запросила на гостини .

Ла-ла-ла-каші наварила .

Ила-ила-ила-по тарілці розмастила .

Ав-ав-ав-журавель дзьобом стукав .

Ївсь-ївсь-ївсь-кашки не наївсь .

Му-му-му-пішов додому .

Щу –щу-щу-наварив борщу .

Чик-чик-чик-насипав у глечик .

Ку-ку-ку-покликав лиску .

Зив-зив-зив-носик до глечика не влазив .

Ась-ась-ась-лиска розсердилась.

4 .Підсумок уроку .( 3 хвилини )

а ) Слово вчителя.

Отже , наш урок добіг до кінця. Що ж нового на ньому ви дізналися ?

Що казки бувають літературні або авторські .

Йшов собі якось Журавель.

І зустрів Лисицю,

Стали друзями вони ,

Все , як і годиться .

Та нечемною була

Лисичка – сестричка,

Тому казочка про них

Зовсім невеличка .

Та мораль там непроста

І для всіх дається .

Як же казочка про них ,

Любі , друзі , зветься ?

-«Лисичка і Журавель»

- А хто її написав ? - Іван Франко –український письменник .

- Чи справжніми друзями вони були ? - Ні  .

Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує ворожнечу між людьми .Про дружбу складено башто пісень , віршів , прислів`їв . Якщо народ  скаже , як  зав ` яже .

б ) Робота з прислів,ями .

Роз`єднайте слова і прочитайте прислів,я:

НЕТОЙДРУГ , ХТОМЕДОММАЖЕ , АТОЙ , ХТО ПРАВДУ КАЖЕ .

ЯКЕЧАСТУВАННЯ , ТАКЕЙДЯКУВАННЯ .

Яке прислів,я може бути заголовком до нашої казки ?

- Правильно . І тема нашого уроку така , як це прислів, я.

І на кінець нашого уроку пограємо у гру «Так чи ні ?»

-Казка вчить нас бути гостинними ? –ТАК .

- Ми повинні бути такими , як Лисичка ?- НІ.

- Казка засуджує порядність ? - НІ .

- У кожного повинні бути друзі ?—ТАК .

- З друзями потрібно бути доброзичливими, чуйними ?—ТАК .

в ) Оцінювання учнів  -  (2  хвилини )

Ось і уроку кінець!       

Щиро дякую вам , друзі !

Хто працював - молодець.                                                                                                                                               

За роботу - по заслузі

На протязі всього уроку ви добре працювали .За відповіді на уроці ви отримали такі оцінки:                       

За акторські  здібності  ---------------------------------------------------------------------

За  домашнє завдання-----------------------------------------------------------------------

За  виразне читання  ------------------------------------------------------------------------

останні одержали бали для наступного уроку

А ось , яке стало велике , гаряче , тепле серце нашого класу .Воно розтопить зло , ворожнечу , сварку між учнями нашого класу та нашої школи.

5 .Домашнє завдання

- Вдома придумайте своє закінчення до казки , щоб герої були гостинними .

- Намалювати ілюстрацію до казки

( Звучить мелодія « В гостях у казці » .

Ось ми в класі. Покажіть , чи сподобався  вам урок ?

 (У дітей малюнки з зображенням обличчя «усмішка - сум»)

Категорія: Розробки уроків | Додав: migutsa1985
Переглядів: 297 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar